Etichetare Anvelope

Eticheta pentru anvelope a fost lansata de UE in 2012.

Aproape toate anvelopele care sunt produse dupa iunie 2012 si vandute din noiembrie 2012 in cadrul UE trebuie sa poarte sau sa fie insotite de eticheta conforma cu Reglementarea (CE) 1222/2009.

Eticheta este obligatorie pentru:

  • anvelopele pentru vehicule si vehicule sport utilitare
  • anvelopele pentru transport usor
  • anvelopele pentru camioane

Totusi, eticheta nu se aplica pentru:

  • anvelopele resapate
  • anvelopele profesionale pentru teren accidentat
  • anvelopele care nu sunt permise pe drumuri publice, precum anvelopele pentru curse
  • anvelopele de rezerva de uz temporar tip T
  • anvelopele pentru vehicule clasice (anvelopele concepute pentru a fi echipate numai pe vehicule inregistrate pentru prima data inainte de 1 octombrie 1990)
  • anvelopele al caror regim de viteza este mai mic de 80 km/h
  • anvelopele al caror diametru nominal al jantei nu depaseste 254 mm sau este de cel putin 635 mm
  • anvelopele echipate cu dispozitive suplimentare pentru imbunatatirea proprietatilor de tractiune, precum pneurile cu nituri

Noua eticheta UE pentru anvelope ofera informatii importante privind siguranta si caracteristicile ecologice ale unei anvelope.

Eticheta UE pentru anvelope faciliteaza comparatia intre anvelope in functie de aderenta pe carosabilul ud, eficienta din punctul de vedere al consumului de combustibil si nivelul de zgomot.

Eficienta din punctul de vedere al consumului de combustibil

O masuratoare a rezistentei la rulare a anvelopei, care influenteaza eficienta vehiculului dvs. din punctul de vedere al consumului de combustibil.

Clasament: de la A (clasa cea mai mare) la G (clasa cea mai mica).

Alegand anvelope cu un nivel ridicat de eficienta din punctul de vedere al consumului de combustibil, veti putea parcurge mai multi kilometri la fiecare umplere a rezervorului si veti produce mai putine emisii de CO2 ale vehiculului dvs.

De ce este o anvelopa eficienta din punctul de vedere al consumului de combustibil

Pe scurt, anvelopele eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil necesita mai putina energie pentru a rula. O anvelopa care ruleaza cu usurinta necesita mai putin combustibil, deoarece se consuma o cantitate mai mica de energie prin frecare si caldura. Poate ati auzit despre anvelopele cu „rezistenta scazuta la rulare”, care, in esenta, inseamna acelasi lucru.

b

Cum se noteaza eficienta din punctul de vedere al consumului de combustibil

Eficienta din punctul de vedere al consumului de combustibil este notata de la A la G, pe o scara de culori. 
A (verde) = cea mai mare clasa de eficienta din punctul de vedere al consumului de combustibil 
G (rosu) = cea mai mica clasa de eficienta din punctul de vedere al consumului de combustibil

Clasa D nu este utilizata pentru autoturisme passenger.

Ce inseamna aceasta clasificare

Diferenta dintre clasa A si clasa G ar putea insemna o reducere de pana la 7,5% a consumului de combustibil. in termeni reali, daca alegeti anvelope din clasa A in locul unor anvelope din clasa G ati putea economisi peste 6 litri de combustibil la fiecare 1.000 km.*

La un pret mediu al petrolului de 1,50 Euro pe litru, acest lucru inseamna o economie de peste 300 Euro de-a lungul duratei de viata a anvelopelor.*

Nu uitati, veti reduce si impactul asupra mediului!

a

Ce alti factori influenteaza eficienta din punctul de vedere al consumului de combustibil

Pentru a beneficia de eficienta optima din punctul de vedere al consumului de combustibil, asigurati-va ca anvelopele sunt umflate corect. Presiunea scazuta a anvelopei creste rezistenta la rulare si afecteaza capacitatea de aderenta pe carosabilul ud. Greutatea vehiculului si stilul dvs. personal de sofat pot, de asemenea, sa exercite o mare influenta. sofatul eficient din punctul de vedere al consumului de energie sau „sofatul eco” poate reduce semnificativ consumul de combustibil.

* in conditiile urmatoare: un consum mediu de 8 litri/100 km, un pret al combustibilului de 1,50 Euro/litru si un randament kilometric mediu al anvelopei de 35.000 km

Valorile afisate pe eticheta au doar caracter ilustrativ. Valorile pentru o anumita gama/dimensiune de anvelope pot varia.

Aderenta pe carosabilul ud

Masurarea capacitatii de franare a anvelopei pe carosabilul ud.

Aderenta pe carosabilul ud este evaluata de la A (clasa cea mai mare) la G (clasa cea mai mica).

Aderenta pe carosabilul ud este un factor important de luat in considerare in momentul alegerii unor anvelope noi. Anvelopele cu grad mare de aderenta pe carosabilul ud se vor opri mai repede pe carosabilul ud atunci cand se aplica frana totala.

Ce este aderenta pe carosabilul ud

„Aderenta pe carosabilul ud” este capacitatea de a adera la drum in conditiile unui carosabil ud. Clasamentul UE se axeaza doar pe un singur aspect al aderentei pe carosabilul ud – performanta de franare pe carosabilul ud a anvelopei.

b

Cum se evalueaza aderenta pe carosabilul ud

Aderenta pe carosabilul ud este evaluata de la A la F: 
A = clasa cea mai mare 
F = clasa cea mai mica

Clasele D si G nu sunt utilizate pentru autoturisme passenger.

Ce inseamna aceasta clasificare

intr-o situatie de urgenta, cativa metri inseamna foarte mult. in cazul unui autoturism passenger care aplica frana totala la 80 km/h, un set de anvelope de clasa A vor frana cu pana la 18 m mai repede decat un set de anvelope de clasa F. *

Nota: in timp ce sofati, respectati intotdeauna distantele de oprire recomandate.

*in cazul masuratorii conform metodelor de testare prevazute de Regulamentul CE 1222/2009. Distantele de franare pot varia in functie de conditiile deplasarii si de alti factori de influenta.

Valorile afisate pe eticheta au doar caracter ilustrativ. Valorile pentru o anumita gama/dimensiune de anvelope pot varia.

a

Nivelul de zgomot

Masurarea in decibeli a nivelului de zgomot exterior generat de anvelopa

Undele de sunet negre arata clasa de zgomot a anvelopei, de la 1 (silentios) la 3 (zgomotos).

Anvelopele contribuie la zgomotul produs de un autovehicul in trecere. Alegerea unei anvelope dintr-o clasa buna ca nivel de zgomot va reduce impactul sofatului dvs. asupra mediului inconjurator.

b

Ce se masoara prin clasele de nivel de zgomot

Clasamentul UE masoara emisiile externe de zgomot ale anvelopei, in decibeli.

Clasa de zgomot

Deoarece pentru multe persoane valorile exprimate in decibeli sunt necunoscute, clasa de zgomot este, de asemenea, afisata. Aceasta clasifica anvelopele in functie de viitoarele limite de zgomot pentru anvelope la nivel european.

  • O unda neagra: Silentios (3 db sau mai mult sub viitoarea limita europeana)
  • Doua unde negre: Moderat (intre viitoarea limita europeana si 3 db sub aceasta)
  • Trei unde negre: Zgomotos (peste viitoarea limita europeana)

Ce inseamna aceasta clasificare

Nivelele in decibeli sunt masurate pe o scara logaritmica. Acest lucru inseamna ca o crestere cu doar cativa decibeli reprezinta o diferenta uriasa la nivel de zgomot. In realitate, o diferenta de 3 dB dubleaza zgomotul exteriorprodus de anvelopa.

Ganditi-va la miile de masini aflate pe drum in fiecare zi. Daca alegem cu totii anvelope cu o clasa de zgomot redus, va imaginati cat de linistite ar fi orasele noastre?

a